Yvonne Fontijne is beeldend kunstenaar. Haar werk richt zich vooral op het ontwerpen van computeranimaties op basis van motion capture. Ze is in 1991 afgestudeerd aan de Hogeschool voor de Kunsten te Utrecht in autonome beeldende kunst (Bachelor of Fine Art), richting grafiek. Na haar studie werkte ze eerst op een grafisch atelier en daarna in een studio voor computergraphics.
Sinds 1993 werkt ze met motion capture.
Tijdens haar tweejarige vervolgstudie (Master of Fine Art) op de Rijksakademie van beeldende kunsten te Amsterdam in 1995 en 1996 heeft ze met name onderzoek gedaan naar de menselijke beweging. Dit vormt het uitgangspunt voor haar verdere werk.
Op de Rijksakademie van beeldende kunsten hebben vooral Els van Odijk en Peter Struycken een belangrijke rol in haar verdere ontwikkeling gespeeld. Na haar studie heeft ze regelmatig werk getoond in voorstellingen en tentoonstellingen waar ook Peter Struycken aan deelnam.
In 1998 ontving ze de aanmoedigingsprijs beeldende kunst van het Amsterdams Fonds voor de Kunst voor een werk op de tentoonstelling 'unlimited.nl' bij de Appel (curator Saskia Bos), en voor een werk op de tentoonstelling 'Sporen van wetenschap in kunst' in het Trippenhuis, KNAW (curator Wim Beeren). Deze werken zijn gebaseerd op bewegingen van dansers, die via sensoren naar een computer zijn doorgegeven (dit is 'motion capture'). Op de computer ontwierp ze nieuwe driedimensionale computermodellen die ze animeerde volgens de geregistreerde bewegingen. Het heeft geresulteerd in de twee kunstwerken die de dansbewegingen op systematische wijze onderzoeken, vergelijkbaar met de manier waarop bijvoorbeeld Muybridge de bewegingen van mensen uiteenrafelde. De getoonde figuren lijken meer op levende modellen van interacterende moleculen dan op dansers, maar de dansbewegingen zijn nog altijd goed te herkennen.
Verder heeft Yvonne gewerkt aan de ontwikkeling van een 3D-bewegingsbibliotheek en ontwikkelde ze beeldmateriaal op basis van motion capture voor dansvoorstellingen (o.a Ballade - Beeldschoon / Introdans, Aan/Uit en Veranderingen / Karin Post) en voor concerten (o.a Janssen en Janssen / Guus Janssen / Doelenensemble en Speed en Space / Loosensemble). Ze exposeerde op tentoonstellingen in Nederland (o.a bij De Appel,W139, Galerie Oele, Fonds BKVB, Galerie Fons Welters, Groninger Museum, Museum beelden aan zee) en in New York (Participant Inc), Bremen (Gesellschaft fur Aktuelle Kunst), Glasgow (Transmission Gallery), Zurich (Shed im Eisenwerk / Open Air Performance / ETH) en Dusseldorf (Galerie Wolfram Bach / Kunstraum). Ze heeft een installatie gemaakt voor de entreehal van het Unilever Research Laboratorium en ze werd genomineerd voor de Prix de Rome Grafiek. Haar werk is door Wim Beeren aangekocht voor de Peter Stuyvesant Collectie. Ze heeft de stand en een motion capture theater ontworpen voor Intergraph op beurzen voor computergraphics in Amsterdam en Monaco.
In 1999 was haar eerste voorstelling met live motion capture te zien in de Nes theaters, Amsterdam.